Brev:
Kost, søvn, tænder
1. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kost, søvn, tænder
Hej Helen
Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget.
Du spurgte om Karla kan sidde selv i en høj stol, det kan hun ikke, eller det vil sige, vi har ikke nogen endnu, men vi får snart en. Jeg ved ikke helt om hun er stærk nok til det i sin ryg, men hun er rigtig god til at ligge på maven, laver en flot lille flyvemaskine, løfter arme og ben og skubber tit numsen i vejret. Hun er også rigtig god og foretrækker ofte at sidde oppe hos os. Hun kan dog kun sidde uden vi holder hende i bækkenet i et par sekunder, men er rigtig dygtig hvis man bare holder hende i hænderne. Ville det så være for tideligt at prøve at sætte hende i en høj stol?
Jeg ville også lige hører dig om nogle andre ting. Karla er den sidste uges tid blevet enormt pyldret. Hun har før hen været rigtig god til at ligge selv og lege lidt, men nu vil hun nærmest overhovede slet ikke ligge der, med mindre vi sidder der eller der er en anden baby at kigge på, det er selvfølgelig helt ok, men det undrer mig bare! - Det resultere i at en af os næsten hele tiden går rundt med hende, hvilket jo er ret hårdt.
Du lavede et forslag til en evt. plan med mad og søvn som jeg helt siker vil prøve at følge, det eneste prøblem er bare at hun er vant til at sove mange flere lure i løbet af dagen, men det er lige som om hun bare power napper, hun sover kun en halv time af gangen, hvilket hun for to måneders tid siden ikke gjorde, men tilgengæld så tager hun 4-5 og nogen gange 6 lure i løbet af dagen. Vi synes også det er lidt mærkeligt, da hun jo førhen fik ca 3 lure på 1-2 timer ad gangen.
Et andet lille problem er at når vi giver hende mad så er det sjældent at hun vil ligge hos os og spise, med mindre det er der kl 23 hvor hun sover, hun ligger og spræller og bliver let distraheret/eller er meget mere interesseret i noget andet. Vi prøver at give hende mad i et rum hvor der ikke er andre eller noget som kan distrehere hende, men hun kan nemt finde et eller andet spændende at kigge på.
Jeg synes bare det er lidt problematisk da hun jo i forvejen ikke får så meget mad, har prøvet at ligge hende langs mit ben på sofaen eller i vores seng og så går det en hel del lettere, jeg er bare bange for jeg gør mig selv en bjørnetjeneste og at det i sidste ende ender med at det er hende der bestemmer hvor hun vil have sin mad henne. - men jeg vil jo bare så gerne have at hun spiser noget mere, så det er lidt en svær sitiation.
En sidste ting jeg også lige vil spørge om er at kan grunden til hun at hun er blevet så pyldret være fordi hun er ved at få tænder? Jeg synes hun kan virke enormt irriteret eller gal, men det hjælper bare tit hvis hun lige kommer op til os eller hvis man ligger hende ved siden af en og gnubber hendes gummer lidt.
Håber du kan hjælpe mig, rigtig god dag,
Venlig hilsen Karla og Stine*