Kost, søvn, tænder

1. oktober 2008

Alder:
5 mdr.

Kost, søvn, tænder

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget.

Du spurgte om Karla kan sidde selv i en høj stol, det kan hun ikke, eller det vil sige, vi har ikke nogen endnu, men vi får snart en. Jeg ved ikke helt om hun er stærk nok til det i sin ryg, men hun er rigtig god til at ligge på maven, laver en flot lille flyvemaskine, løfter arme og ben og skubber tit numsen i vejret. Hun er også rigtig god og foretrækker ofte at sidde oppe hos os. Hun kan dog kun sidde uden vi holder hende i bækkenet i et par sekunder, men er rigtig dygtig hvis man bare holder hende i hænderne. Ville det så være for tideligt at prøve at sætte hende i en høj stol?

Jeg ville også lige hører dig om nogle andre ting. Karla er den sidste uges tid blevet enormt pyldret. Hun har før hen været rigtig god til at ligge selv og lege lidt, men nu vil hun nærmest overhovede slet ikke ligge der, med mindre vi sidder der eller der er en anden baby at kigge på, det er selvfølgelig helt ok, men det undrer mig bare! - Det resultere i at en af os næsten hele tiden går rundt med hende, hvilket jo er ret hårdt.

Du lavede et forslag til en evt. plan med mad og søvn som jeg helt siker vil prøve at følge, det eneste prøblem er bare at hun er vant til at sove mange flere lure i løbet af dagen, men det er lige som om hun bare power napper, hun sover kun en halv time af gangen, hvilket hun for to måneders tid ...

Annonce

... siden ikke gjorde, men tilgengæld så tager hun 4-5 og nogen gange 6 lure i løbet af dagen. Vi synes også det er lidt mærkeligt, da hun jo førhen fik ca 3 lure på 1-2 timer ad gangen.

Et andet lille problem er at når vi giver hende mad så er det sjældent at hun vil ligge hos os og spise, med mindre det er der kl 23 hvor hun sover, hun ligger og spræller og bliver let distraheret/eller er meget mere interesseret i noget andet. Vi prøver at give hende mad i et rum hvor der ikke er andre eller noget som kan distrehere hende, men hun kan nemt finde et eller andet spændende at kigge på.

Jeg synes bare det er lidt problematisk da hun jo i forvejen ikke får så meget mad, har prøvet at ligge hende langs mit ben på sofaen eller i vores seng og så går det en hel del lettere, jeg er bare bange for jeg gør mig selv en bjørnetjeneste og at det i sidste ende ender med at det er hende der bestemmer hvor hun vil have sin mad henne. - men jeg vil jo bare så gerne have at hun spiser noget mere, så det er lidt en svær sitiation.

En sidste ting jeg også lige vil spørge om er at kan grunden til hun at hun er blevet så pyldret være fordi hun er ved at få tænder? Jeg synes hun kan virke enormt irriteret eller gal, men det hjælper bare tit hvis hun lige kommer op til os eller hvis man ligger hende ved siden af en og gnubber hendes gummer lidt.

Håber du kan hjælpe mig, rigtig god dag,

Venlig hilsen Karla og Stine*

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder